Legyünk intelligens és tudatos vezetők!

Magyarországon évente 50-60 motoros hal meg, áprilisban kétszer annyian, mint augusztusban. Ennek fő oka, hogy az autósok télen elszoktak a motorosok jelenlététől, a motorosok meg a motorozástól. A balesetek 40-45 százalékban a motorosok, 55-60 százalékban az autósok hibájából következik be. Albert Péter, a vezetéstechnikai képzésekkel foglalkozó SPEEDWORLD Hungary vezető trénere ad tanácsokat a szezon elején.

– Felkészületlen mindkét tábor?


– Sajnos igen! Két alaptípusba sorolnám a vezetőket: vannak a tudatos és a nem tudatos vezetők.
Ez utóbbiak közül kerülnek ki a rossz vezetők, akik a közúti balesetek döntő részéért felelősek.
A tudatos vezető kizárólag azzal van elfoglalva, hogy vezet. Ő az, aki minden egyes cselekedetére, a forgalmi helyzetekre, a többi közlekedőre is odafigyel haladás közben. Mindig tisztában van azzal, hogy mi van a járműve körül, mit miért csinál, és mi történhet. Nem foglalkozik mással, mert a megosztott figyelem életveszélyes lehet a volán mögött.


– Tehát nem telefonál, nem olvas SMS-t, nem nézegeti a sminkjét a tükörben. Ezeket némi tudatossággal el lehet hagyni, de mi van, ha a gyerek hátul kiönti a kakaót?


– Gondoljuk el: ha csak ötvennel haladunk a városban és egyetlen másodpercre fordulunk hátra, akkor ezalatt 14 métert vakon gurul a kocsi. És itt jön be a képbe – szó szerint – a motoros. A motorkerékpár teljesítmény/tömeg aránya olyan, mint egy sportautóé, tehát akár a másodperc tört része alatt is képes elénk kerülni. A vezetéstechnikai tréningeken van egy olyan gyakorlat, amikor az autó 100 km/h sebességgel halad, és egy lámpa jelzésére kell jobbra vagy balra kitérni. Először 1 másodperc reakcióidőt adunk, majd ezt csökkentjük tizedmásodperces lépésenként. Százas tempónál 1 tizedmásodperc késlekedés 2,8 méter megtételét jelenti. Hátborzongatóan könnyű megölni valakit, főleg, ha az áldozat egy gyalogos, kerékpáros vagy motoros, akit nem véd semmilyen karosszéria!


– Milyen a magyar vezetési kultúra?


– Európa középmezőnyébe sorolom, tolünk keletre és délre rosszabb, északra és nyugatra jobb, de azért javuló a tendencia. Jellemzően a férfiak gondolják magukról, hogy fantasztikusan vezetnek, ez mindaddig így van, amíg egy vezetéstechnikai tréningen nem szembesülnek a saját korlátaikkal, hiszen vészhelyzetekben lényegében mindenki kezdő.


– De mi van a rosszindulatúakkal, akik például direkt rágyorsítanak, amikor valaki sávot akar váltani, vagy ráhúzzák a kormányt az álló kocsisort a felezővonalon kerülő motorosra?


– Sajnos IQ-t nem mérnek, amikor jogosítványt adnak. Az ilyen embert messze kerüljük el, ne harcoljunk velük, ne próbáljuk leckéztetni őket, úgy sincs értelme. Jó tudni, hogy ráhúzni a kormányt egy motorosra kimeríti a közúti veszélyeztetés büntetőjogi kategóriáját. Az okos motorosnak pedig számolnia kell azzal, hogy nem minden közlekedő normális, nem mindenkinek azonosak a képességei, viszont csakis ő húzhatja a rövidebbet.

(A biztonságos vezetéstechnikáról a Peter Albert Facebook-oldalon több információt is talál.)